Inrikesflyg i Grekland

oia-416136_640Inrikesflyg i Grekland har naturligtvis funnits i decennier och när man byggde den nya, internationella flygplatsen utanför Aten i början av 2000-talet var den tänkt att fungera som ett viktigt nav även för inrikestrafiken.

Den ekonomiska krisen i Grekland har dock slagit hårt både mot flygplatsen och flygtrafiken, eftersom grekiska företag går i konkurs eller går på lågvarv. Till exempel drog man för ett par år sedan in linjen mellan Aten och New York under vintertid, och för första gången på 70 år saknade Grekland direktflyg till New York under en längre period. Sommartid hålls linjen öppen tack vare turismen, som är en av de få näringsgrenar som fortsätter fungera i Grekland. Flera andra flygbolag har i princip stängt ner sin internationella trafik på Aten, som Continental Airlines, Thai Airways, Gulf Air och Singapore Airlines. Flygplatsen hanterar nu ca 15 miljoner passagerare per år, varav ca 5 miljoner är inrikesflyg.

Med tanke på det stora antalet öar som finns i Grekland har det tidigare funnits ett livligt inrikesflyg och de flesta flygbolagen finns ännu kvar. Ett av de största bolagen är Olympic Air. Ursprungligen hette bolaget Olympic Airlines som flög under namnet Olympic Airways från 50-talet fram till början av 2000-talet. Detta bolag var statsägt och såldes ut som följd av finansiella problem, och då skapades Olympic Air. Det nya bolaget har Atens flygplats och flygplatsen på Rhodos som nav för sin verksamhet.

En annan stor operatör är Aegean Airlines. År 2010 meddelade man att man kommit överens om ett samgående mellan Aegean Airlines och Olympic Air. Planerna måste dock först godkännas av EU, och år 2011 fick man avslag på samgåendet. De båda bolagen arbetade fram en förändring av sina avtal och samgåendet godkändes slutligen år 2013. Deras trafik sker i huvudsak med flygplanstypen Bombadier Q-serien. Det är ett turboprop-plan med extra tyst gång. Typen har funnits sedan mitten på 90-talet, och har bland annat flugits av SAS.

aircraft-428894_640

Det finns ett antal andra bolag som flyger inrikes, till exempel Hellenic Imperial Airways, Athens Airways och det relativt nystartade Sky Express. På grund utav att Grekland har ett otal öar har man också många destinationer för inrikesflyget, men de största (räknat i antal förbindelser per vecka) är:

  • Thessaloniki med ett 70-tal förbindelser. Staden, som ligger på det grekiska fastlandet, är den näst största staden i Grekland. Det är en betydande universitetsstad och ett industriellt nav.
  • Heraklion med ett 60-tal. Staden ligger på ön Kreta och är den största staden på ön. En stor del av flygtrafiken består av turister.
  • Chania med ett 40-tal. Det är den näst största staden på Kreta och har också mycket turism så även här är merparten av flygpassagerarna turister.

Det är relativ lätt att boka inrikesflyg i Grekland även från Sverige. Det finns bra engelskspråkiga sajter där man kan hitta biljetter från olika bolag, och det fungerar bra att beställa för “flygluffning”. Flera informationssajter tar dock upp Greklands dåliga ekonomi och varnar lite för att flygbolag kan gå i konkurs. Man rekommenderar generellt, men särskilt för Grekland, att ha en försäkring som skydd vid en eventuell konkurs.