Inrikesflyg i USA

airport-413817_640Att flyga med inrikesflyg i USA är mycket annorlunda jämfört med inrikesflyg i Europa. Skälet är förstås att USA är mycket stort. På ett sätt vore det kanske rimligare att jämföra flygning inom en stat med våra europeiska inrikesflyg, men definitionen är nu flyg inom hela USA.

På grund av storleken och omfattningen finns det inga speciella “nav” för inrikesflyg av den typ som finns i till exempel Sverige, där ett par “nav” täcker hela landet. På grund av storleken på USA finns det dock många stora flygplatser i USA som i huvudsak bara har inrikesflyg. Definitionerna kompliceras ju av att USA har två stater, Alaska och Haiti, som inte “hänger ihop” med övriga USA. Flyg mellan Honolulu och en flygplats i USA räknas trots det som inrikesflyg.

De bolag som trafikerar inrikes är ofta de stora bolag som även trafikerar utrikes, som exempelvis Delta Air Lines, American Airlines och Southwest Airlines. Självklart finns det en uppsjö av små bolag med ett begränsat utbud av linjer. Två exempel på dessa mindre operatörer kan vara Alaska Central Express eller Aloha Air. Operatörerna på de olika linjerna skiljer sig väldigt mycket åt i storlek, och det gör förstås även flygplatserna. De tre största flygplatserna i USA är flygplatserna i Atlanta, Chicago och Los Angeles. Flygplatsen i Atlanta hanterar nästan 100 miljoner passagerare per år, och de två andra runt 65 miljoner passagerare per år.

Atlanta, som ligger i Georgia, kan nog i viss mån sägas vara ett nav för inrikestrafiken, i alla fall för sydöstra USA som för övrigt är en tättbefolkad del av USA.
Om man tittar på de tre största flygplatserna när det gäller internationell trafik så är det New Yorks John F. Kennedy, Miamis MIA och Los Angeles LAX.

new-york-668616_640En mycket stor del av inrikesflyg är transport av gods, via DHL eller motsvarande företag. Det är förstås en följd av storleken hos USA att så mycket gods går via flyg. Handeln mellan olika länder i Europa skulle säkerligen öka mycket kraftigt om alla länder hade samma språk och samma bestämmelser för handel.

De höjda säkerhetskraven efter 11:e september har slagit igenom fullt ut inom inrikesflyget. Före attentatet var det i många fall fullt möjligt att gå på ett flygplan ungefär som en buss och köpa biljett ombord. Det går inte alls numera. Även inrikes måste man ha köpt biljett i förväg, fast det går förstås att köpa i avgångshallen. Man måste kunna visa upp ett godkänt ID. Vad som är godkänt skiljer sig lite åt mellan olika bolag, men pass eller nationellt ID-kort fungerar.

För barn under 18 år krävs inget ID om de reser i sällskap med en vuxen, men om ålder kan vara svår att bedöma kan man avkrävas dokument som styrker födelsedatum. Vissa flyglinjer, till exempel Southwest Airlines, kräver ett läkarintyg för barn under 2 veckors ålder där läkaren intygar att barnet kan flyga utan risk för hälsan.
De flesta flygbolag accepterar att minderåriga reser ensamma om en vuxen med godkänt ID “lämnar av” och en vuxen, namngiven person “hämtar upp”.